نقدی بر بیت آخر  صدای پای آب از سهراب

 

 

 بیت آخر : کار ما شاید این است که میان گل نیلوفر وقرن /پی آواز حقیقت بدویم

 

در معنی این قسمت کتاب نوشته است :وظیفه ی ما شاید این

باشد که میان آموزه های عرفانی ورهاورد های عصر جدید گوش

به آواز حقیقت بسپاریم .کتاب گل نیلوفر را رمز عرفان گرفته است

.اما به نظر می رسد که در این جا می توان تعبیری بهتر برای آن در

نظر گرفت .درست است که در باستان واساطیر گل نیلوفر در

تمامی جهان پاک ومقدس ونماد عرفان بوده است اما خود عرفان

وآموزه های عرفانی انسان را به سوی حقیقت راهنمایی می کند

نه این که از حقیقت دور کند .

هدف عرفان که گل نیلوفر نماد آن است رسیدن به حقیقت است .

پس معنی کتاب نمی تواند تعبیر ی درست باشد .گل نیلوفر در

تخت جمشید ودیگر آثار باستانی و تزیینات آن بسیار دیده می شود

و نماد تمدن هخامنشی می تواند باشد .بنابراین فکر می کنم که

منظور سهراب از گل نیلوفر دنیای باستان واساطیر آن باشد نه

عرفان .پس معنی بیت این می شود : کار ما شاید این باشد که به

جای  پرداختن به دنیای  باستان واساطیروافتخار به  آنها  وعصر

جدید  ودستاورد هایش به دنبال حقیقت بگردیم. بدرود .حسن

دهقان 

 

 

 

 

 

 

 

 

توضیح یک سوال

 

در بعضی از کتب به یک سوال برخورد کردم ازین قرار:

( پوست ،دست کم پنج تومان می ارزد )ونقش «خودش » را

خواسته بود؟ خود آن کتاب نقش خود را بدل گرفته بود . در حالی که نمی تواند بدل باشد ؛ به چند دلیل : 1- کلمه ی خودش هیچ توضیحی به پوست اضافه نکرده است ؛در صورتیکه بدل باید روشن کننده کلمه ماقبل خود باشد .2- بود ونبود خودش در جمله تاثیری ندارد 3- شما اگر پوست را حذف کنید معنی جمله ناقص میشود ( خودش دست کم پنج تومان می ارزد) .بنابراین کلمه ی خودش بدل نیست  وتنها نقشی که دارد قید است .اگر به این دست سوالات برخورد کردید ،همین گونه عمل کنید.  وقت به خیر .حسن دهقان

 

 

سلام دوستان منتظر نظرات ،پیشنهادات وانتقادات خوبتان هستم .می تو انید از بخش نظر دهید با

بنده در ارتباط باشید .روز هایتان با عشق همراه باد 

توضیح یک سوال

 با سلام سوال می شود که : شکل ظاهری فعل ( سوم شخص مفرد ماضی استمراری ) و( دوم

شخص جمع مضارع اخباری ) کدام گزینه با بقیه تفاوت دارد 1 - رسیدن 2- سنجیدن 3- فروختن 4- لغزیدن

 اگر بخواهیم تک تک این افعال را صرف کنیم تا به جواب برسیم خیلی طولانی وگیج کننده می

شود . راحت ترین راه آن است که بن مضارع این افعال را به دست آوریم : 1-رس 2- سنج3-

فروش 4- لغز . خوب از اولی ،دومی وچهارمی فقط (یدن) حذف شده است بدون هیچ گونه تغییری

در بن فعل اما از سومی علاوه بر حذف یدن ، بن فعل نیز تغییر کرده است؛( فروخت ) به(  فروش ) تبدیل شده است .پس جواب درست گزینه 3 است . به همین سادگی .عصر به خیر. حسن دهقان

 

توضیح بیتی از درس کاوه آهنگر

نهان شد آیین فرزانگان / پراکنده شد نام دیوانگان 

 ممکن است بعضی عزیزان دانش آموز فکر کنند کلمه دیوانگان جمع دیوانه است .در حالی که این گونه نیست کلمه دیوانگان جمع  به توان دو دیو است .در حقیقت حضرت فردوسی کلمه دیو را بنا بر ضرورت شعری دو بار جمع بسته است یک با ربا «ان » وبا ر دیگر با « گان»  البته در فارسی چنین جمع هایی نادر است ( در عربی به آن جمع الجمع ) می گویند  . چون در چند بیت بعد می گوید : شده بر بدی دست دیوان دراز .معنی  وکار های دیوانه نیز با کارهای دیوان سنخیتی ندارد .شب خوش .حسن دهقان