توضیح بیت:زین لاله ی بشکفته ی در دامن صحرا /هر لاله نشان قدم راه نوردی است درس از درد سخن گفتن

 (از سوم انسانی )شاعر می گوید : هرلاله ای که در دامن صحرا شکوفا شده است ،نشانه ای از قدم های راه نورد ی است . اما کلمه ی محوری بیت( راه نورد ) است .بعضی ها راه نورد را به معنی شهیدان گرفته اند. در صورتی که معنی بهتر آن همان سر شک های گلگون بیت سوم همین درس می باشد ( از راه روان سفر عشق در این دشت /گلگونه سرشتی است اگر راه نوردی است )درحقیقت شاعر می گوید: اشک های سرخ رنگی که از چشم بر زمین ریخته شده است ، این لاله ها را به وجود آورده است و لاله های شکوفا شده ی دشت نشان همان اشک های سرخ رنگ  است .بعد در بیت بعد شاعر به خون شهیدان اشاره می کند ( یا خون شهیدی است که جوشد زدل خاک )و می گوید : لاله ها در اثر خون ریخته به زمین شهدا به وجود آمده اند . شب به خیر. حسن دهقان

توضیح بیتی از درس سخن تازه سوم ریاضی وتجربی:

به نام خدا

توضیح بیت: خاک سیه بر سر اوکز دم تو تازه نشد/ یا همگی رنگ شود یا همه آوازه شود .

کتاب رنگ رابه معنی فریب وزرق وبرق دنیا وآوازه را به معنی شهرت طلبی گرفته است .امابه نظر تعبیر بهتری میتوان برای آن در نظر گرفت .خاک سیه برسراو کنایه از بدبخت وبیچاره شدن است . دم مجاز از سخن است . تازه شدن کنایه از شاداب وخوشحال شدن است . در حقیقت شاعر میگوید : هر کس که از سخنان تو خوشحال وشاداب نگردد ،انسان بدبختی است. اما مصراع دوم : .« یا همگی رنگ شود  »را میتوانیم یک تشبیه بگیریم : یعنی چنین انسانی که از سخن تو شاداب نشود مثل رنگ است .هر چند ظاهری زیبا دارد اما باطنی خراب وتباه .( مثل رنگ بر دیوار که ظاهش خوب اما در زیر این باطن خرابی زیاد است ). رنگ را باید در معنی حقیقی خود رنگ بگیریم نه معنی استعاری آن .اما « یا همه آوازه شود »را هم می توانیم تشبیه بگیریم . یعنی انسانی که از سخن مسیحایی تو شاداب نشود مثل آواز است .یعنی فقط ادعا یی و ظاهری بیش نیست ( مثل طبل توخالی )آوازه به معنی شهرت طلبی نیست ، بلکه به معنی خود آواز است با پسوند ه نسبت. ( اما چه می شود کرد باید معنی کتاب را قبول کرد ). عصر به خیر .حسن دهقان