کتاب برای کلمه ی خراب آرایه ی ایهام گرفته است( مستی وویرانی ). اگر  

ما ی را در این کلمه یای نسبت بگیریم یعنی منسوب به خراب وخراباتیان ،  

آن وقت این گونه تعبیر می شود : هر کس به دنیا می آید، نقشی از  

خراباتیان با خود به همراه دارد یا زمینه ی خراباتی شدن را دارد( درک این  

معنی برای ما راحت تر است )معنی ویرانی ونابودی خراب با تعبیرات حافظ  

ومعنی  مصراع دوم خیلی ضعیف است  .  مصراع دوم را هم می توانیم  

سوالی بخوانیم وهم اخباری .پس دو گونه تعبیر می شود .حالت سوالی  

که  کتاب خودش نیز آن را در نظر گرفته است  : در جهان چه کسی را می  

توان یافت که از عشق بی بهره باشد ؟ حالت اخباری : احوال هوشیاران را  

از  خراباتیان بپرسید( یعنی هوشیار کسی است که خراباتی باشد یا  

هوشیار کسی است که عاشق باشد ، متناقض نما ). البته حالت اخباری  

آن با روحیات حضرت حافظ بهتر سازگار است تا حالت سوالی آن . مولانا نیز 

 می گوید : محرم این هوش جز بی هوش نیست .وقتتان خوش .حسن  

دهقان